31.03

4 niedziela Wielkiego Postu Laetare
31 marca 2019
Umocnił się potem Salomon, syn Dawida, w swojej władzy królewskiej,
a Pan, Bóg jego, był z nim i bardzo go wywyższył. (2 Krn 1,1)

 

 

  1. Dziś: 7:45 Jutrznia; po Mszy św. o 10:00 Koronka do Miłosierdzia Bożego; 17:30 Gorzkie Żale.
  2. TYDZIEŃ:
    • PONIEDZIAŁEK: 17:30 czcimy Miłosierdzie Boże.
    • WTOREK: 14 rocznica śmierci św. Jana Pawła II; 18:30 nabożeństwo do bł. Edmunda.
    • ŚRODA: po wieczornej Mszy św. Gorzkie Żale z kazaniem pasyjnym.
    • CZWARTEK: adoracja i spowiedź do 20:30.
    • PIĄTEK: nabożeństwa Drogi Krzyżowej: dzieci (17:30), dorośli (18:30), młodzież (20:00);
    • SOBOTA: 9:00 Warsztaty Pisania Ikon; 16:00 spotkanie I Equipe Notre Dame.
  3. W rocznicę śmierci Jana Pawła II (2.04., g. 19:30), Kino Mundek i Rycerze Kolumba zapraszają na film „Miłość i Miłosierdzie” w reż. Michała Kondrata. To niezwykła opowieść o s.Faustynie – mistyczce i wizjonerce, która stanęła przed wykonaniem misji nie do wykonania. Dzieło przybliża narodziny kultu Bożego Miłosierdzia, który na naszych oczach ogarnął świat. Jednym z fascynujących wątków jest historia wileńskiego Obrazu – tożsamego, okazuje się, z Całunem Turyńskim i chustą z Oviedo. Film zostanie wyświetlony w Multikinie (KEN) – wejściówki po 15 zł w zakrystii.
  4. NIEDZIELA (7.04) – XIV Marsz Świętości Życia – Tato, to Ja: 11:00 Msza w Katedrze, błogosławieństwo rodzin z dziećmi i kobiet w stanie błogosławionym; 12:00 przy Kolumnie Zygmunta akcja Pielucha dla Malucha (zbiórka – pampersy i środki higieny dla niemowląt z Domu Samotnej Matki w Chyliczkach; U nas o 19:00 spotkanie Ragazzi.
  5. W Niedzielę Palmową (14.07) prosimy o zaopatrywanie się w palmy u naszych harcerzy.
  6. Rekolekcje Wielkopostne (13-17.04) wygłosi o. Konrad Małys, OSB.
  7. WYDARZENIA: 11.05. pierwsza Komunia Św.; 40 rocznica pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski; 15/16.06 pielgrzymka do Lubonia k/Poznania na obchody 20-lecia beatyfikacji bł. Edmunda.
    Ks. Tomasz organizuje wyjazd dla ministrantów na Kaszuby – Sulęczyno (1-7.07).
  8. Poszukujemy: szkoła specjalna: oligofrenopedagoga; przedszkole: nauczyciele, pedagoga specjalnego, osoby do pomocy; Szkoły 343 im.Matki Teresy z Kalkuty: katechety; Papieski Amatorski Klub Sportowy (PAKS) Ostaniec: trenera.
  9. PAKS Ostaniec: zaprasza zawodników do sekcji piłki nożnej (także dziewcząt).
  10. Rodzina, która ostatnio doświadczyła pożaru, a którą ostatnio wspieraliśmy bardzo serdecznie dziękuje za wszelkie dary zarówno materialne (rzeczowe i pieniężne) jak i za modlitwę. Gdyby ktoś jeszcze chciał ich wesprzeć to nr konta 24 7999 9995 0610 1209 8607 0026 SKOK
  11. Przy wyjściu z Kościoła: prasa katolicka; ulotki dotyczące odpisu 1% podatków na rzecz naszej szkoły.

Dariusz Karłowicz: Miłosierdzie i solidarność.
Miłosierdzie jako przymiot Boga jest rzeczywistością przedwieczną, jako przedmiot refleksji pojawia się w ST. Orędzie Bożego Miłosierdzia i jego kult, który stanowi na świecie jedną z najpowszechniejszych form katolickiej pobożności k. XX i pocz. XXI w., wyszły z Polski. Św. Faustyna Kowalska – skromna zakonnica, której za wykształcenie musiały wystarczyć 3. kl. szkoły podstawowej – słusznie uchodzi za: największą mistyczkę XX w.; kogoś, kto przyczynił się do powstania pobożności oddziałującej na cały świat chrześcijański, lecz także za autorkę, która w Dzienniczku zawarła jedną z najgłębszych diagnoz duchowych źródeł tragedii XX w. – przyczyn, które – jak sądzę – nie zostały do dziś przezwyciężone.
Z Solidarnością sprawa jest prostsza. Polski Sierpień wyniósł w orbitę światowej refleksji pewną praktykę, a później ideę… Nie ma wątpliwości: idzie o kwestię politycznych (w sensie arystotelesowskim) czy społecznych więzi, ale ich natura ciągle zda się wymykać proponowanym interpretacjom… Owszem, republikanizm, ateńskość, społeczeństwo obywatelskie czy syndykalizm rzucają jakieś światło na fenomen doświadczenia i idei solidarności, jednak go nie wyczerpują. Jest tam coś jeszcze, co nie podlega redukcji do tradycji ruchów i idei społecznych – z XIX, XX w. i wcześniejszych. Idzie o nutę religijną, widoczną nie tylko w gorszącej lewicowych gości Stoczni Gdańskiej skłonności do religijnego rytuału – Mszy św., spowiedzi i zbiorowej modlitwy – lecz także o jakieś głębsze założenia, które czynią Solidarność czymś zarazem arcypolskim i uniwersalnym.
Jestem przekonany o głębokim związku solidarności i miłosierdzia. Te dwie idee są połączone, warunkują się wzajemnie. Nie jest to myśl nowa. Podczas Mszy kanonizacyjnej s. Faustyny (2000.04:30) Jan Paweł II mówił o szlaku miłosierdzia, które odbudowuje więź każdego człowieka z Bogiem, a zarazem tworzy między ludźmi nowe relacje braterskiej solidarności. Idzie właśnie o braterską więź, która od Arystotelesa stanowi wyzwanie myśli i praktyki politycznej. Czas najwyższy, by obok etyki solidarności przemyśleć jej antropologię, która – jak sądzę – nie jest zrozumiała bez założeń wynikających z teologii miłosierdzia.
Zależy mi, by miłosierdzie i solidarność widzieć w kontekście epoki, nie odzierać ich z europejskiego i specyficznie polskiego doświadczenia… Jeśli w XX w. polski los toczył się między Łagiewnikami a bramą Stoczni Gdańskiej, trzeba zobaczyć i zrozumieć jego koleje w kategoriach konkretnego doświadczenia. Orędzie Bożego Miłosierdzia pojawiło się w pewnym tu i teraz – było skierowane do ludzi określonego czasu. Chrystus z Dzienniczka przemawia do młodej kobiety żyjącej w Polsce lat 30-tych. By dobrze zrozumieć, co powiedział, trzeba pamiętać, że kiedy s. Faustyna spisuje orędzie, to epoka, w której potężnieją totalitaryzmy. Europa pogrąża się w ideologicznym szaleństwie przeradzającym się w grozę rosyjskich i niemieckich obozów koncentracyjnych, miliony ofiar niemiłosiernego terroru. Myśląc o s. Faustynie, wyobrażam sobie pogrążoną w modlitwie drobną postać rudowłosej, piegowatej dziewczyny, klęczącej między dwiema demonicznymi potęgami – bez dywizji, przemysłu, nienawistnej propagandy, aparatu terroru, fanatycznych tłumów i ideologii obiecującej śmierć wrogom oraz doczesne zbawienie wybranym. Prosta, pokorna zakonnica, która głosi radykalny program zmiany świata (Dz, 429).